Top 10 klachten door thuiswerken

Voor Covid was een dagje thuiswerken voor veel mensen iets om je op te verheugen. Geen reistijd, ongestoord doorwerken en de vrijheid om zelf de dag in te delen. Maar maanden achter elkaar thuiswerken valt ons zwaar. We missen een praatje met collega’s, of worden door gezinsleden vaker gestoord dan ons lief is. En lijf en leden protesteren...een stijve nek, kramp of hoofdpijn zijn voor veel thuiswerkers een dagelijkse realiteit.
Door het thuiswerken zien wij 10 veel voorkomende klachten ontstaan. Dit komt door drie factoren:

  • Langer achter elkaar doorwerken
  • Werken in een verkeerde houding
  • Een verhoogde mate van stress door het gebrek aan uitlaatkleppen


Dezelfde houding
Door een langere tijd achter elkaar in dezelfde houding door te werken kunnen deze klachten ontstaan:

1. Lage rugklachten
2. Kramp in de benen
3. Polsklachten
4. Tintelende vingers

Hoe kunnen we deze klachten voorkomen? Beschouw het menselijk lichaam als een soort motor. Wanneer je beweegt wordt de motorolie warmer en dunner. Tussen de weefsels in het menselijk lichaam zit ook een soort olie. Die zorgt ervoor dat we soepel blijven. Deze olie moet smeuïg worden voor die goed werkt. Wanneer we bewegen maken we deze olie smeuïg. Als we lang in dezelfde houding zitten dan verdikt de olie juist weer en worden we stijver. Hoe langer je zit, hoe dikker de olie, hoe stijver we ons voelen.

Zorg dus dat je tussendoor beweegt! Zo houd je je smeerolie en dus je lichaam soepel. Je kan een grote zandloper op je bureau neerzetten met een looptijd van een half uur. Zo krijg je een visueel seintje wanneer het tijd is om de olie te smeren.

Verkeerde houding
We werken vaak in een verkeerde houding. Een krappe zolderkamer met een slechte stoel, een te lage keukentafel of een PC of laptop die op de verkeerde hoogte staat. We zien dan deze klachten:

5. Nekklachten
6. Schouderklachten
7. Armklachten

De oplossing is simpel. Een pijnklacht die ontstaat en gevoeld wordt tijdens de houding komt doorgaans door die houding. Stel je houdt je hand boven het vuur. Op het moment dat het te warm wordt, dan haal je hem weg. Houding werkt net zo. Op het moment dat je last krijgt, moet je iets doen! Reageer op het signaal dat je lichaam geeft. Stop de houding en ga even wat bewegen.

Stress
De derde factor die verschillende klachten oplevert is de toegenomen stress. Stress verergert alles en zorgt vaak ook nog voor:

8. Hoofdpijn
9. Vermoeidheid

Door verhoogde spierspanning ontstaat:

10. Pijn in de spieren

Eigenlijk is ons lijf helemaal niet gemaakt voor de langdurige stress van onze moderne westerse wereld. Daarom zien we veel mensen met een verhoogd stresshormonen-niveau. De stresshormonen moeten, nadat ze zijn aangemaakt, snel terug naar het basisniveau. Maar we blijven juist permanent in een staat van arousal: we staan op scherp.

Ook hier is even rustig bewegen de oplossing. Las regelmatig pauzes in en ga een rondje lopen zonder telefoon. Dan krijgt je lichaam de kans om het stresshormonen-niveau terug te brengen naar normaal.

Conclusie
Jammergenoeg is de conclusie dat al deze drie factoren elkaar negatief beïnvloeden. Als er stress is staat er meer spanning op de spieren. Als deze spieren ook nog langer moeten werken vanuit een verkeerde houding nemen de klachten toe.

Het overkoepelende advies is daarom even bewegen. Dit zorgt ervoor dat je houding verbetert, je stresshormonen-niveau omlaag gaat en je ‘motorolie’ verwarmd wordt.

De fit20 training is een zeer effectieve manier om de drie factoren te bestrijden. De training heeft een positieve werking op de smeerolie, zorgt voor een goede houdingsbewustzijn, en zorgt ervoor dat stresshormonen sterk afnemen. Omdat de training altijd op afspraak is, heel weinig tijd kost en de fit20 trainer je zorgvuldig begeleidt levert het geen extra stress op, maar laadt het je juist op.